اولین جلسهٔ نقد و بررسی سریال‌های تلویزیون در اتاق رسانه سینمای ایران

(به دلیل جذابیت جلسه و نکته‌ها و طنز فراوان سازندگان «ساختمان پزشکان»، کافه سینما امیدوار است به زودی ویدیوی بخش‌های مهم آن را در اختیار کاربران‌اش قرار دهد.)

کافه سینما-شیدا عارف: سه شنبهٔ گذشته فرهنگسرای رسانه، با حضور عوامل مهم سازنده مجموعه ساختمان پزشکان یکی از متفاوت‌ترین و پرازدحام‌ترین روز‌های خود را سپری کرد. جلسهٔ نقد و بررسی سریال «ساختمان پزشکان» به عنوان اولین سریال تلویزیونی در سلسله جلسات «اتاق رسانه» برگزار شد.

سروش صحت، محراب قاسم خانی، هومن برق نورد، شقایق دهقان، و فرناز رهنما از جمله عوامل حاضر در این نشست بودند. امیر قادری منتقد ثابت اتاق رسانه ضمن تعریف از این سریال، «ساختمان پزشکان» را یکی از نخستین برنامه‌هایی دانست که موفق شده نمونه درست و ایرانی شده‌ای از سیتکام‌ها را به شبکه‌های تلویزیونی داخلی بیاورد و سروش صحت ابتدا به این سوال پاسخ داد: آیا از قبل به این هدف که نمونهٔ تازه‌ای از سریال‌های طنز را در ساخمان پزشکان تجربه کنید فکر کرده بودید؟

 

صحت در در ابتدای توضیحات خود دربارهٔ چگونگی کارگردانی و ساخت این سریال گفت

 

 

 



 

صحت در در ابتدای توضیحات خود دربارهٔ چگونگی کارگردانی و ساخت این سریال گفت: این هدف را نداشتم ولی دوست داشتم سریالی بسازم که با مخاطبان عام تلویزیون ارتباط برقرار کند و نظر مخاطبان خاص تلویزیون را هم جذب کند.

 

در ادامهٔ جلسه یکی از خبرنگاران در خصوص شایعه‌ای مبنی بر دخالت یکی از مدیران سیما در دیر پخش شدن ساختمان پزشکان پرسید که سروش صحت ضمن ابراز بی‌اطلاعی از این شایعه گفت: من واقعا نمی‌دانم که این حرف حقیقت دارد یا نه. فقط می‌دانم که مسئولین سیما از اینکه روان‌شناس‌ها و پزشکان نسبت به ساخت این سریال واکنش منفی نشان دهند نگران بودند و ما هم سعی کردیم با کمی دستکار ی و تغییرات جزئی و حتی اضافه کردن یک شخصیت دیگر جلوی این واکنش‌ها را بگیریم و بعد از ساخت سریال هم هیچ واکنش تندی از این قشر نشنیدیم.

 

امیر قادری با اشاره به جنس فیلمنامه‌های محراب و پیمان قاسم خانی و شباهت به برخی از تولیدات خارجی گفت: به نظر من یکی از امتیازات محراب قاسم خانی این است که تحولات روز سینما و تلویزیون ایران را دنبال می‌کند!

 

محراب قاسم خانی هم که د رتمام طول جلسه با لحن طنز خود به سوالات پاسخ می‌داد پاسخ داد: ما در کارهای قبلی مان هم از فرمول‌های سریال‌های (Sitcom) استفاده کردیم. مثل معرفی بازیگران با تجربه‌ای که ممکن است برای مخاطبین آشنا نباشد. ولی به هر حال در کار‌ها حساسیت‌هایی تزریق می‌شود که ما را به سمت یک فرمول سیت کام ایرانی هدایت می‌کند. ما همیشه سعی می‌کنیم کار جدید بسازیم. گاهی این اتفاق می‌افتد و گاهی نمی‌افتد. ولی در ساختمان پزشکان جاه طلبانه پیش رفتیم و انگار که همه در یک مسابقه حضور داشتیم و سعی می‌کردیم که کار بهتری ارائه دهیم.

 

قاسم خانی ضمن عدم هماهنگی این گونه از سریال‌ها با شرایط تولید در کشورمان گفت: فرمول‌های آن‌ها با شرایط ما هم خوانی ندارد. به خصوص از نظرمدت زمان ی که آن‌ها در اختیار دارند.

 

در ادامهٔ جلسه خبرنگار خبرگزاری ایرنا از بهنام تشکر، بازیگر نقش نیما پرسید: با توجه به تجاربی که سال‌ها در تئا‌تر کسب کردید از اینکه در سریال‌های طنز تلویزیون ماندگار شوید هراسی نداشتید؟

 

بهنام تشکر با اشاره به اینکه برای پذیرش بازی در این نقش نگران بوده است گفت: من پیش‌تر سروش صحت و پیمان قاسم خانی را می‌شناختم ولی بعد از قبول این نقش به سمت بازی کمدی نرفتم و روند قصه‌پردازی سریال ساختمان پزشکان هم به گونه‌ای است که بر مبنای اتفاقات و موقعیت به طنز می‌رسد و با توجه به این دو عامل دیگر از اینکه در سریال‌های طنز ماندگار شوم نگران نیستم. و اینکه جز شخصیت خانم شیرزاد (شقایق دهقان) سایر بازیگران هم جدی بازی می‌کنند.

 

یکی از خبرنگاران حاضر در جلسه ضمن تمجید از نوع طنز برادران قاسم خانی و تفاوت طنز‌پردازی آنان با آثار هجوآلود و هزل دربارهٔ چگونگی ایجاد طنز موقعیت در کلیت داستان فیلملنامه‌های ایشان پرسید که قاسم خانی در جواب گفت: من هنوز نمی‌دانم فرق طنز و هجو و هزل چیست! و از این تعارف سر در نمی‌آورم! من فکر می‌کنم که کمدی خوب داریم و کمدی بد. و کیفیت کار می‌تواند به میزان مسئولیت پذیری و وسواس نویسندگان بیشتر ارتباط دارد. هیچ وقت برای ما جذاب نبوده که روی اینکه بازیگری بیاید و صرفا با بازی خودش فیلمنامه را طنز آمیز کند حساب نکردیم. سعی کردیم داستان صحیحی بنویسم و موقعیت‌های صحیحی خلق کنیم تا بازیگری که در آن موقعیت‌ها قرار می‌گیرد بتواند آن نقش را به خوبی ایفا کند. قاسم خانی در خصوص تفاوت این گونه از سریال‌ها و شرایط تولید در کشور خودمان گفت: در این چند سالی که فیلمنامه می‌نویسم به این نتیجه رسیدم که فرمول‌های آن‌ها با شرایط اینجا هم خوانی ندارد. آن‌ها هر قسمت را در سی دقیقه می‌سازند و ما باید در ۴۰-۵۰دقیقه داستان را تعریف کنیم. از طرفی آن‌ها می‌توانند داستان نگویند ولی ما باید داستان و اتفاق و جزئیات حوادث را تعریف کنیم. ریتم سریال‌های آن‌ها تند‌تر است و گاهی از یک جمله به راحتی می‌گذرند در حالی که‌‌ همان یک جمله می‌تواند دستمایه‌ای برای یک قسمت سریال‌های ما باشد.

 

 

یکی از حضار با اشاره به متفاوت بودن این سریال با آثاری که شقایق دهقان و سروش صحت در آن‌ها بازی کرده‌اند، نو آور ی در نگارش دیالوگ ‌ها که به جنس گفت‌و‌گو‌های سریال‌های خارجی شباهت داشت را موفق ارزیابی کرد و گفت: آیا پرداخت این دیالوگ‌ها الهام گرفته از این آثار بوده است یا ایده‌هایی بوده است که خودتان به‌شان رسیدید؟

 

سروش صحت هم در پاسخ به این سوال گفت: مگر می‌شود اثری را ببنیم و دوست داشته باشیم ولی تاثیر نگیریم؟! قطعا دیدن فیلم‌ها و سریال‌های مختلف تاثیر گذار خواهد بود اما مسئله این است که من در این کار به نسبت سریال قبلی‌ام تجربه‌های بیشتری کسب کرده بودم و با یک تیم رویایی سرو کار داشتم چه تیم بازیگران و چه تیم نویسندگان موقعیتی را به وجود آورد که به همهٔ انتخاب‌هایی که در ذهن داشتم رسیدم.

 

فرناز رهنما هم پیرو حرف صحت اضافه کرد: من به عنوان یک مخاطب فکر می‌کنم که آقای صحت و تیم نویسندگان در تلاش بودند که دیالوگ‌ها به شکلی ادا شود که جدید به نظر برسد و بازیگرانی برای بازی در این سریال انتخاب شوند که مخاطب آن قدر با آن‌ها آشنایی نداشته باشد که بتواند عکس العمل‌هایشان را پیش بینی کند و صرفا با اتکا به آن‌ها بخندد. رهنما در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص پرداخت شخصیت منفعل و غیر قابل پیش بینی نازنین گفت: یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های این شخصیت عدم اعتماد به نفس اوست. چرا که یکی از بیماران دکتر افشار بوده که پس از آشنایی با هم ازدواج کردند ولی همچنان بعضی اختلالات روانی‌اش درمان نشده و با توجه به عدم اعتماد به نفسی که دارد هم به خانواده همسرش احترام می‌گذارد و هم با همسرش برخورد می‌کند.

 

یکی دیگر از خبرنگاران حاضردر فرهنگسرای رسانه در خصوص ممنوعیت سازمان صدا و سیما در تولید سریال‌های تلخ و نیاز مردم به آثار طنز صحبت کرد ونظر سروش صحت دربارهٔ لزوم آثار جدی و تلخ پرسید که صحت هم بدون هیچ انتقادی به این ممنوعیت گفت: جواب سوالتان را نمی‌دانم. ما به خیلی چیز‌ها نیاز داریم و حق با شماست!

 

همین خبرنگار به دیالوگ‌های سریال اشاره کرد و آن‌ها را سرشار از جسارت دانست و گفت: با توجه به این دیالوگ‌ها آیا مجبور به حذف جملات و کوتاه کردن تعداد قسمت‌های سریال نشدید؟

 

سروش صحت هم ضمن رد شایعاتی مبنی بر حذف تعداد زیاد قسمت‌های سریال این گونه پاسخ داد: موارد حذفی این سریال به قدری کم بوده است که من نمی‌توانم به مورد خاصی اشاره کنم ولی به نسبت سریال‌های قبل کمتر بوده است و از طرفی حذف تعداد قسمت‌های سریال به علت همزمانی با ایام ماه رمضان بوده و از آنجایی که پخش این سریال باید تا قبل از آغاز ماه رمضان تمام می‌شود تعداد قسمت‌ها را از ۷۰قسمت به ۵۵قسمت رساندیم.

 

خبرنگار دیگری علت عدم واکنش‌های هماهنگ بازیگران و رفتار خونسرد آن‌ها را جویا شد و صحت به عنوان کارگردان سریال در پاسخ گفت: من و نویسندگان این کار اعتقاد داشتیم که نباید فقط درگیر کنش‌ها باشیم و در تمرین‌ها، جای عکس العمل‌ها را مشخص کنیم و عکسل العمل‌ها، کنش‌ها، عدو غلو آمیز بودن رفتار و سکوت‌ها را در ضبط هماهنگ کرده و با همراهی کارگردان تلویزیونی ثبت کنیم. به همین دلیل بار‌ها پیش آمده بود که به خاطر دو تا سه ثانیه سکوت و یا مکث طولانی یکی از بازیگران سکانس‌ها را دوباره ضبط کنیم.

 

خبرنگار دیگری ضمن تاکید بر متفاوت بودن شخصیت خانم شیرزاد دربارهٔ چگونگی شکل گیری این نقش سوال کرد. دهقان هم در پاسخ گفت: خوشحالم که می‌گوئید متفاوت بازی کردم چرا که همیشه به اینکه نقش خانم‌های خنگ را بازی می‌کنم متهم می‌شوم! من خیلی به متن مقید بودم و سعی می‌کردم که به لحن و ریتم آن برسم. فقط نگران بودم که بازی در این نقش به تیپ نزدیک شود و درچندین قسمت اول هم این اتفاق افتاد ولی سعی کردم جلو ی آن را بگیرم. او دربارهٔ بازی در نقش منشی گفت: وقتی برای یک نقش، شغل یا قشری را انتخاب می‌کنیم به این معنی نیست که کلیهٔ افرادی که به آن شغل مشغول‌اند این گونه‌اند. اما درباره این نقش بگویم که به نظر من همهٔ منشی‌ها اعتماد به نفس بالایی دارند و این تنها ویژگی شیرزاد و دیگر منشی هاست.

 

یکی از خبرنگاران به ضعیف بودن شخصیت نیما در مقابل همسر، خانواده و همکارانش اشاره کرد و این عامل را یکی از دلایل افت سریال در چند قسمت اخیر دانست. محراب قاسم خانی هم در جواب گفت: من فکر می‌کنم نویسنده‌های ما خیلی عقده ای‌اند و از زنان شان تو سری می‌خورند! اما ما چنین شخصیتی را در شب‌های برره و پاورچین و مسافران هم داشتیم. بهنام تشکر هم اضافه کرد: در قسمت‌های بعدی خواهید دید که نیما افشار چقدر قوی است!

 

سروش صحت هم در ادامه گفت: شخصیت محوری ساختمان پزشکان نیماست و ما تمام داستان را بر اساس روابط نیما شکل دادیم. مثل رابطهٔ نیما با همسرش، با برادرش و همکارانش در تک تک قسمت‌ها به عنوان داستان اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

یکی از منتقدین حاضر در سالن به عدم پذیرش شخصیت نیما افشار از سوی خانواده و همکارانش اشاره کرد و آن را مغایر با قوائد جامعه و فاقد اعتماد به نفس دانست. بهنام تشکر هم در پاسخ گفت: این شوخی در فیلمنامه وجود داشت ممکن است هر شخص دیگری هم این ویژگی را داشته باشد چیزی که برای ما مهم بود این است که ما اول شخصیت را در نظر داشتیم و بعد روان‌شناس بودن او.

 

امیر قادری به شباهت شخصیت اصلی داستان به کاراکترهای جک لمون اشاره کرد که همیشه می‌خواهد جایی در جامعه داشته باشد. تشکر ضمن تائید این حرف به شباهت رابطهٔ ناصر و نیما و زوج جک لمون و وال‌تر متیو اشاره کرد و گفت: در این شکل از رابطه یکی از آن دو نفر همیشه می‌خواهد خود را ثابت کند و دیگری با خونسردی نابودش می‌کند. درست مثل نیما و برادرش ناصر. این را که گفتید به یاد زوج لمون در فیلم‌هایش، یعنی والتر ماتئو افتادم که نقش هومن برق‌نورد قرار است قطب مقابل را کامل کند.

 

در دقایق پایانی جلسه امیر قادری از حضار خواست اگر انتقادی از سریال دارند مطرح کنند چرا که تمامی حرف‌ها و سوالات در جهت ستایش سریال بوده است!

 

بعد از این گفتهٔ مجری اتاق رسانه، یکی از خبرنگاران با انتقاد از تحقیقات کم نویسندگان در خصوص روان‌شناسی نشان دادن بیماران روانی و افرادی که دچار اختلالات روانی هستند را توهین آمیز دانست. محراب قاسم خانی هم با بیان اینکه تحقیقات مختصر ی داشته و از دو مشاور روان‌شناس و روان پزشک هم کمک گرفته است گفت: ما با طنز سر و کار داریم و برای نزدیک شدن به قصه، دور شدن از واقعیت ایراد محسوب نمی‌شود. هر اثری هدف خودش را دارد. این سریال مستند تخصصی نیست که به شکل علمی درباره بیماری‌ها توضیح دهد. من به اندازه کافی تحقیق کردم به هر حال یا باید واحد‌های روان‌شناسی را پاس می‌کردم یا به همین شیوه تحقیق می‌کردم که فکر می‌کنم کافی است.

 

بحث میان خبرنگار مورد نظر و محراب قاسم خانی تا دقایقی ادامه داشت و هر یک از دو طرف سعی داشتند ادلهٔ خود را برای اثبات حرفشان مطرح کنند. خبرنگار مورد نظر به تفاوت بین اختلال روانی و مشکل روانی و شیوهٔ درمان بیماران مبتلا به اسکیزو فرنی و مراحل درمان اشاره داشت و قاسم خانی هم توجه به این مسائل را خارج از حوزهٔ نویسندگی‌اش دانست.

 

در پایان این جلسه امیر قادری با اشاره به آشنایی قدیم خود با سازنده ساختمان پزشکان، این سریال را نزدیک‌ترین اثر به جنس شوخی و طنز مورد پسند صحت در این سال‌ها دانست. و صحت هم گفت: در این کار همهٔ شرایط برای ساخت سریال مورد علاقهٔ من وجود داشت. هم از نظر تیم بازیگران و نویسندگان وهم حضور سایر عوامل.

 

اولین جلسهٔ نقد و بررسی سریال‌های تلویزیون در اتاق رسانه سینمای ایران با اهدای لوح تقدیر از سوی سید صادق پژمان، رئیس فرهنگسرای رسانه به پایان رسید.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصاتِ خود را پر کنید یا برایِ ورود رویِ نقشک‌ها کلیک کنید:

نشان‌وارهٔ WordPress.com

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر )

عکس گوگل

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: